tisdag 6 april 2010

Radionavigering

Idag var det lite radionavigering som stod på schemat.
Jag fick ta ut en så kallad radial från en VOR fyr till flygplatsen i Finspång samt en QDM från en NDB fyr i norrköping och sedan använda dessa till att navigera mig till Flygplatsen i Finspång.

På vägen upp Flög vi i samma höjd som ett gäng Tranor i V-formation. Det var lite trixit att styra in sig på radialen då kursgyrot drog i väg åt fel håll lite fortare än beräknat (Gyrot vandrar ca 13 grader i timmen i normala fall pga jordens rotation)Men vi hittade iaf dit trots att flygfältet var översvämmat till väldigt stor del.
Jag fick göra några simulerade studs och gå där och dra på några meter ovan marken för att inte hamna i det tillfälliga plurret som denna dag hade tagits i besiktning av sjöfåglar av olika slag.

Därefter tog jag ut en kurs för att gå in i Kungsängen kontrollzon och ett par studs och gå på bana 9.

Sedan var det lite instrumentflygning tillbaka till en punkt rakt ovanför Saab fältet och ett simulerat motorbortfall och bedömningslandning på Saab.

Jag var dock ej nöjd med någon landning idag då den första blev en rejäl duns då jag trodde jag var lägre än jag var och resterande landningar trots mjuk sättning gjordes med för lång utflytning som ej hade funkat på ett kort fällt.

Imorgon blir det mer av nöd- och bedömningslandningar tror jag.

Hittade denna när jag surfade Du-tuben http://www.youtube.com/watch?v=hFdFo9Yo0LI Pappa kanske minns den

Dagens låt: By the Sword

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar